תוספת לגיטימית לחוק הספאם, או חברי הכנסת טוחנים מים?

Windy-cloud

ועדת הכלכלה של הכנסת, אישרה ביום 23 לינואר 2018 לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתקן את חוק התקשורת ולקבוע כי הודעה של לקוח על התנתקות משירות תיחשב גם כהודעה על סירובו לקבל פרסומת.  על פי הודעת הכנסת , חברי הכנסת סוברים שלקוח שמבקש להפסיק את ההתקשרות עם חברה מבקש למעשה להפסיק התקשרות איתה.

על פי המצב היום חברות שקיבלו הסכמה מהלקוח לשלוח לו פרסומות, בין היתר בעת התקשרות, חייבות להפסיק זאת רק אם הלקוח מודיע להם במפורש על סירובו לקבל את הפרסומות. כך נוצר מצב שלקוחות מתנתקים מחברות מסוימות וממשיכים לקבל מהן פרסומות, כל עוד לא הודיעו אחרת. לכן אישרה היום הוועדה לתקן את החוק, כך שהודעת ההתנתקות, או סיום התקשרות מסיבה אחרת, כמוהן כהודעה על סירוב לקבל פרסומות. ההצעה צפויה להיכנס לתוקף בשבועות הקרובים, מיד לאחר אישורה הסופי במליאת הכנסת ופרסומה ברשומות.

בבחינה מעמיקה אנו רואים שחברי הכנסת "מחוקקים את עצמם לדעת" ואינם סומכים על תקנות וחוקים שהם עצמם בצעו. לפי החוק הקיים כל משלוח דואר מסחרי מחוייב במנגנון הסרה ולכן נשאלת השאלה מדוע יש לחוקק חוק נוסף המאלץ את מוציאי הפרסום לעלויות נוספות לאחר שכבר ביצעו את כל הנדרש מהם. קחו לדוגמא פרסום מקוון של מכבי שירותי בריאות. הניוזלטר מושקע בתכנים איכותיים, מאמרים מדעיים לצד הצעות לשירותים נוספים. יוצא שאדם שעבר לקופה אחרת לא יקבל יותר ניוזלטר איכותי וטוב למרות שלא ביקש להתנתק. חברי הכנסת ברודפם אחרי התואר מי יהיה "חברתי"  או "אנטי תאגידי" יותר מחליטים כבר עבור האזרחים שהם לא מעוניינים להמשיך לקבל את הפרסומים. 

במקום שהכנסת תפעל לאכיפת החוקים הקיימים, היא ממשיכה לחוקק חוקים ותקנות נוספים המרחיבים את הפער בין המציאות לחוק דבר שמפרנס את ענף עורכי הדין במדינה.  

איך למצוא את שולח הספאם?
עמודי AMP באתר